۱۸:۴۹ ۱۴۰۳/۰۷/۳۰

رویداد صندوق‌های قرض الحسنه در مسیر تحول برگزار شد

مسیرهای توسعه و ترویج ادبیات قرض الحسنه در رویدادی در دانشگاه امام صادق (ع) بررسی شد. 
رویداد صندوق‌های قرض الحسنه در مسیر تحول برگزار شد
کد خبر:۵۷۷۲

به گزارش اقتصاد معاصر، رویداد «صندوق‌های قرض‌الحسنه در مسیر تحول» به همت حلقه تامین مالی مردم‌نهاد احسانا - مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در محل نمایشگاه قرار هفتم- آخرین دستاوردهای علمی مرکز رشد- در روز شنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

در این مراسم، علاوه بر رونمایی از گزارش طرح تحول صندوق‌های قرض‌الحسنه (تجربه‌نگاری، آسیب‌شناسی و ارائه راهکار) از پیشکسوتان حوزه صندوق‌های قرض‌الحسنه تجلیل شد. 

همچنین به مناسبت دهمین سالگرد رحلت آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، یاد ایشان به عنوان یکی از مروجان فرهنگ قرض‌الحسنه و هیات مؤسس صندوق‌های قرض‌الحسنه در ابتدای انقلاب گرامی داشته شد.

محمدهادی حبیب‌اللهی، دبیر حلقه تأمین مالی مردم‌نهاد - احسانا، در معرفی گزارش طرح تحول صندوق‌های قرض‌الحسنه اشاره کرد که حلقه احسانا با هدف تأمین مالی مردم‌نهاد تأسیس شده و در این مسیر صندوق‌های قرض الحسنه را یکی از نهادهای مردمی کلیدی در کشور می‌داند که باید مورد حمایت و ترویج قرار گیرند. 

وی افزود: این رویکرد از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) الگو گرفته شده است و قرض‌الحسنه به‌عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد اسلامی همواره نیازمند تحول و به‌روزرسانی است تا با اقتضائات روز هماهنگ شود.

حبیب‌اللهی در ادامه، به طرح تحول صندوق‌های قرض‌الحسنه اشاره کرده و گفت که برای اجرای این طرح، تلاش شد تا وضعیت موجود صندوق‌ها از طریق مصاحبه با مسؤولان و خبرگان علمی بررسی شود. 

وی افزود: نتایج این مصاحبه‌ها در سه حوزه اصلی دسته‌بندی شده است؛ امور داخلی صندوق‌های قرض‌الحسنه، تنظیم‌گری و نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه و امور عمومی و کلان صندوق‌های قرض‌الحسنه. 

به گفته وی، صندوق‌های قرض‌الحسنه نوآوری‌هایی در زمینه تجهیز منابع ارائه کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به اختصاص بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی به قرض‌الحسنه اشاره کرد. همچنین برخی صندوق‌ها از روش‌هایی برای تخصیص وام، شناسایی نیازمندان و اعتبارسنجی استفاده می‌کنند که می‌تواند الگویی برای سایر صندوق‌ها باشد.

وی در پایان به اهمیت نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه اشاره کرد و افزود: صندوق های قرض الحسنه لازم است نظارت واحد داشته باشند و این نظارت از عهده بانک مرکزی خارج است.

 

بانک مرکزی فشارهای خود را کم کند

فرجی، مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی، با تاکید بر نقش حیاتی صندوق‌های قرض‌الحسنه در خدمت به مردم افزود: این صندوق‌ها بدون دریافت سود یا حقوق، به ارائه خدمات مالی می‌پردازند و درآمد آنها صرف تحکیم مبانی جمهوری اسلامی و توسعه قرض‌الحسنه می‌شود.

وی تأکید کرد: طی چهار دهه گذشته، هیچ‌یک از اعضای هیات مدیره و مدیران صندوق‌ها درآمدی نداشته‌اند و گاهی خودشان هزینه‌ها را نیز پرداخت کرده‌اند. 

وی ادامه داد: محدودیت‌های جدید اعمال‌شده از سوی بانک مرکزی، روند کار این صندوق‌ها را دشوار کرده و خواستار همکاری دانشگاه‌ها و سایر نهادها برای رفع این مشکلات شدند. 

در نهایت، وی پیشنهاد کرد: کنترل بر فعالیت صندوق‌ها باید حفظ شود تا از تخلفات احتمالی جلوگیری شود اما محدود کردن آنها می‌تواند مردم را به سمت نهادهای غیررسمی سوق دهد.

ارسال نظرات